Table of Contents Table of Contents
Previous Page  439 / 1068 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 439 / 1068 Next Page
Page Background

_DOGAL

ÇEV~A_

GÜNEŞ GÜRSELER

17,0~q'1i

Neden Çevre Eğitimi

-£ıt\iJ

Nasıl Bir Çevre Eğilimi

Çevre sorunları, yüzyılımızın yaşadığı en önemli

sorunlardan birisidir. Gelecek kuşaklara yansıtacağımız

çevresel krizin tohumlarının atıldığı yıllarda yaşıyoruz.

21. yüzyılın bir çevre sorunları yüzyılı olması, çevre

sorunları çağını başlatması uzak bir olasılık değiL.

Çevre sorunlarının böylesi bir yoğunll)kla yaşamaya

başlaması, alınacak önlemler konusunda duyarlı

davranmamızı da gerektiriyor. Gerçi, 1972 Stockhoim

Konferansı, Roma Kulubü gibi çevre sorunlarının

getireceği

tehlikelere karşı uyarıcı göre,=,ler üstlenmiş

girişimler yok değildi. Ne var ki, adım adım yaklaşan

çevresel krizi atlamamızı sağlayacak bir duyarlılığın

ortaya çıktığınısöylemek oldukça güç.

1987'de tamamlanan Birleşmiş Milletler Çevre ve

Kalkınma Komisyonu'nun Ortak Geleceğimiz isimli

değerli raporunu, olumlu bir gelişme olarak

.değerlendirebiliriz.

Geçtiğimiz günlerde gerçekleşen

Dünya Zirvesi de olumlu bir gelişmedir. Ancak,

ortak Geleceğimiz Raporunun kütüphanemizin tozlu

raflarında yalnı.zlığa terk edilmesi; Dünya Zirvesinde

atılan adımların somut kazanımlar sağlamadan yitip

gitmesi çok uzak bir olasılık değildir.

Çevresel krizinin önlenmesinde çok yönlu ve ciddi bir

çabaya girişilmesi gerektiği açıktır. Ancak bu süreçte,

tartışılmayacak kesinlikle bir nokta vardır :Çevre Eğitimi.

Çevre,eğitiminin doğru bir yönde yaygınlaştırılması

ve gerçekleştirimesi

ol~aksızın,

çevresel krize teslim

, olmak zorunda kalacağımız açıktır.

Peki,

'neden çevre eğitimi yapılmalı?

Çevre eğitiminin amacı ne olmalı ?

Çevre eğitimi nasıl verilmeli?

Yukarıdaki

soruları yanıtlamaya çalışalım.

DOBRA GAZETESİ, EYLÜL 1993

KUPÜR290

Çevre Eğitiminin Amacı:

Çevre Eğitiminin amacı;

kuşları, bitkileri ve

hayvanları tanıtmak, yitip giden doğal ve tarihsel

güzelliklerimizin ardından ağıtlar yakmak olmamalıdır.

Çevre eğtiminin amacının çevresi tanıtmakla sınırlı

kalmaması gerekmektedir. Çevreyi tanıtmak, çevre

eğitimin için sadece bir araç olabilir.

, Çevre, eğitiminin amacı ise, çevre sorunlarının ortaya

çıkışını.onleyen ve bozulan çevreyi tedavi eden bir

birreysel sorumluluğu aşılayan, çevre duyarlılığını

geliştiren, daha iyi bir çevrede yaşamak için bütün

kalıpları sorgulayan bir bireyin ve toplumun

yaratılmasıdır.

Bu eğitimin, çoğulcu ve demokratik bir yapı içinde

sürekli bir barış ortamında verimli olacağı açıktır. Bu

nedenle çevre eğitimi, demokrasi ve barış temaları ile

ayrılmaz bir biçimde bağlıdır.

Çevrenin ekonomik yapı ile olan ilişkisi de gözden

kaçırılmamalıdır. Çevre eğitiminin temel amaçlarından

birisi de insanı gereksinimler üzerinde şekillenen bir

tüketim alışkanlığının yaşama geçirilmesine çalışmak

olmalıdır.

Çevre eğitiminin, bireyler açısından dinamik bir

niteliğe sahip olması gereklidir. Daha açık bir ifade ile

çevre eğitimi, bilgilendirici olamakla kalmayıp, bireyi

karar alma süreçlerine katmayı ilke edinmelidir.

NectenÇevre Eğitimi?

Çevre egıtimi olmaksızın yaşanacak çeyresel krizi

atlatma olanağımız yok mudur?

I Elbette yoktur. Bu soruya verdiğimiz yanıtı açmaya

ça ışalım.

'

Çevre sorunlarının oluşumundan ve önlenmesinde

hem devletin, hem de bireylerin ortak rolleri olduğu

açıktır. Çevre konusunda devlete olduğu kadar,

bireylere ~e görev ve sorumluluklar düsmektedir.

SÜRECEIL_