Table of Contents Table of Contents
Previous Page  599 / 1068 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 599 / 1068 Next Page
Page Background

İKİBİN'E DOGRU DERGİSİ, 7 ŞUBAT 1993,

s.

27

KUPÜR410

TASABIDA GETİRİLEN REFORMLAR

timleri oluşturuluyor. Peki köyler?

-Köyler resmi örgütlenme açısın-

dan en zayıf durumda bulunan, de-

mokratik örgütlenmenin de yetersiz

olduğu kırsal kesimdir. Köy meclis-

leri işlevlerini bitirmiştir. Muhtar,

devletin köydeki memuru durumun-

dadır. Köyler, içme suyu, kanalizas-

yon, sulama sularının yönetimi, yol,

kaldınm yapımı gibi en temel ge-

reksinimlerini kendi örgütlenmeleri

içinde çözebilmeli. Bu nedenle ge-

rek ekonomik, gerekse yönetsel ola-

naklara kavuşmalıdır. Devletin tem-

silcisi aurumundaki bir köy meclisi

yerine seçilen, mali kaynağı olan bir

yönetim oluşturulmalı. Burada şunu

da ekleyeyim: Nüfusu

i

OOO'inüze-

rinde olan köyler kırsal belediye

olacak. Yerel yönetimlerin bu şekil-

de giderek güçlendirilmesi toplu-

mun demokratikleşmesi açısından

çok önemli bir aşamadır. Vatandaş-

lar yaşadıkları en küçük yerleşim bi-

riminde dahi kendilerini doğrudan

ilgilendiren konularda birinci elqen

söz sahibi olacaklar.

İSTANBUL-KOCAELİ- TRAKYA

CUMHURİYETİ

-Sanıyorum istanbul'la ilgili tas-

lak henüz bitirilmedi.' istanbul, bir

eyalet sistemine'. geçişin ilk adımı

mı?

-Eyaletle ilgisi yok. Olağanüstü

Hal Bölge Valisi'yle de karıştınlı-

yor. İstanbul'un sıkıntısı yoğunluk-

tur. Nüfus 8 milyon. Toplam vergi

gelirinin yüzde 40'ı İstanbul'dan

. toplanıyor. Trafiğe kayıtlı 850 bin

araç var. Sanayideki payı yüzde 38.

TiCaretteki payı yüzde 55. Bin 400

fabrika, 2 bin 800 küçük sanayi ku-

ruluşu var. GSMH kişi başına 6 bin

doları aşıyor. 1300 banka şubesi

var. Bu özellikleri ve geliriyle bazı

Balkan ülkelerinin çok üzerinde.

Yılda 350 bin kişi geliyor. 91 yılın-

da sadece Romanya'dan 800 bin ba-

vul turisti gelmiş. Bunlar İstanbul'u

büyük düşünmek gerektiğini ortaya

koyuyor. İstanbul büyüyecek. Ama

İstanbul'u bugünkü sınırları içinde

10 milyon da tutmak lazım.

Trakya ve Kocaeli yarımadası

birlikte bir plan bölgesi olarak kabul

i

edilecek. Bunun başında bir Plan

Valisi olacak. Bu bölge içindeki il

valileriyle,

rektörlerle,

kamunun

bölge müdürleriyle ve İstanbul Bü-

yükşehir Belediye Başkanı'yla bir-

likte bir üst plan kurulu olu.ş!urac'l~- .

lar. Bunun alt örgütü olacak. DPT

ile bağlantısı olacak. Ayrıca bu böl-

geye yönelik bütçesi olacak. İstan-

bul'un yoğunluğunun Trakya'ya ve

Kocaeli Yarımadası'na aktarılması-

nı sağlayacak. Örneğin otoyol ağın-

daki gelişme; Trakya'da İstanbul'a

bir saatten fazla uzak yol yok. O ne-

denle İstanbul üniversitelerinin bi-

rinde fakülte açılırken Çorlu'da, Lü-

leburgaz'da açılması sağlanacak.

Bir fabrika açılırken yer seçimi ya-

pılarak Saray'da, Çerkezköy'de açıl-

ması mümkün kılınacak. Buna bele-

diye karar veremiyor. Plan otoritesi

diyecek ki, şurada açın.

-Bu Plan Kuruluında yine' ata-

nanlar ağırlıkta. işi onlar götürü-

yor.

-Bu konuda üzerinde soru işareti

duran nokta, seçilmişlerle atanmışlar

arasındaki ilişkinin nasıl sağlanacağı

ve yetki sınırlarının nasıl konulaca-

ğı:. ~u kadar geniş düşününce kimi

belediye başkanı seçeceksiniz? Seçe-

mezsiniz. Trakya ve Kocaeli yarıma-

dasında belediye başkanı seçilemez.

Yönetimden kaynaklanan sorun ol-

duğu için semt belediyeleri .diyoruz.

En' azından şu anda bu anlattığımız

yönetimi seçmek mümkün

değiL.Bu

otoritenin yapacağı genel planlama.

İdari planlamanın Türkiye için yaptı-

ğını bu organ İstanbul ve plan bölge-

si için yapacak. Ama altını gene se-

çilmişler dolduracak.

-Bunun güvenlik örgütü yine ay-

nen bugünkü uygulama gibi mi de-

vam edecek?

-Bu çerçeve içinde bugünkü ida-

ri sistem ve biraz önce anlattığım

idari reform çerçevesinde gelişecek

olan idari sistem geçerli olacak. Te-

kirdağ Valisi, belediyesi duruyor.

Tekirdağ Belediyesi'nin gücünün

yetmediği düzeyde plan araya girip

yapacak. Oraya gelen kuruluşun

ilişkisi yine belediye ile olacak.