İKİBİN'E DOGRU DERGİSİ, 7 ŞUBAT 1993,
s.
27
KUPÜR410
TASABIDA GETİRİLEN REFORMLAR
timleri oluşturuluyor. Peki köyler?
-Köyler resmi örgütlenme açısın-
dan en zayıf durumda bulunan, de-
mokratik örgütlenmenin de yetersiz
olduğu kırsal kesimdir. Köy meclis-
leri işlevlerini bitirmiştir. Muhtar,
devletin köydeki memuru durumun-
dadır. Köyler, içme suyu, kanalizas-
yon, sulama sularının yönetimi, yol,
kaldınm yapımı gibi en temel ge-
reksinimlerini kendi örgütlenmeleri
içinde çözebilmeli. Bu nedenle ge-
rek ekonomik, gerekse yönetsel ola-
naklara kavuşmalıdır. Devletin tem-
silcisi aurumundaki bir köy meclisi
yerine seçilen, mali kaynağı olan bir
yönetim oluşturulmalı. Burada şunu
da ekleyeyim: Nüfusu
i
OOO'inüze-
rinde olan köyler kırsal belediye
olacak. Yerel yönetimlerin bu şekil-
de giderek güçlendirilmesi toplu-
mun demokratikleşmesi açısından
çok önemli bir aşamadır. Vatandaş-
lar yaşadıkları en küçük yerleşim bi-
riminde dahi kendilerini doğrudan
ilgilendiren konularda birinci elqen
söz sahibi olacaklar.
İSTANBUL-KOCAELİ- TRAKYA
CUMHURİYETİ
-Sanıyorum istanbul'la ilgili tas-
lak henüz bitirilmedi.' istanbul, bir
eyalet sistemine'. geçişin ilk adımı
mı?
-Eyaletle ilgisi yok. Olağanüstü
Hal Bölge Valisi'yle de karıştınlı-
yor. İstanbul'un sıkıntısı yoğunluk-
tur. Nüfus 8 milyon. Toplam vergi
gelirinin yüzde 40'ı İstanbul'dan
. toplanıyor. Trafiğe kayıtlı 850 bin
araç var. Sanayideki payı yüzde 38.
TiCaretteki payı yüzde 55. Bin 400
fabrika, 2 bin 800 küçük sanayi ku-
ruluşu var. GSMH kişi başına 6 bin
doları aşıyor. 1300 banka şubesi
var. Bu özellikleri ve geliriyle bazı
Balkan ülkelerinin çok üzerinde.
Yılda 350 bin kişi geliyor. 91 yılın-
da sadece Romanya'dan 800 bin ba-
vul turisti gelmiş. Bunlar İstanbul'u
büyük düşünmek gerektiğini ortaya
koyuyor. İstanbul büyüyecek. Ama
İstanbul'u bugünkü sınırları içinde
10 milyon da tutmak lazım.
Trakya ve Kocaeli yarımadası
birlikte bir plan bölgesi olarak kabul
i
edilecek. Bunun başında bir Plan
Valisi olacak. Bu bölge içindeki il
valileriyle,
rektörlerle,
kamunun
bölge müdürleriyle ve İstanbul Bü-
yükşehir Belediye Başkanı'yla bir-
likte bir üst plan kurulu olu.ş!urac'l~- .
lar. Bunun alt örgütü olacak. DPT
ile bağlantısı olacak. Ayrıca bu böl-
geye yönelik bütçesi olacak. İstan-
bul'un yoğunluğunun Trakya'ya ve
Kocaeli Yarımadası'na aktarılması-
nı sağlayacak. Örneğin otoyol ağın-
daki gelişme; Trakya'da İstanbul'a
bir saatten fazla uzak yol yok. O ne-
denle İstanbul üniversitelerinin bi-
rinde fakülte açılırken Çorlu'da, Lü-
leburgaz'da açılması sağlanacak.
Bir fabrika açılırken yer seçimi ya-
pılarak Saray'da, Çerkezköy'de açıl-
ması mümkün kılınacak. Buna bele-
diye karar veremiyor. Plan otoritesi
diyecek ki, şurada açın.
-Bu Plan Kuruluında yine' ata-
nanlar ağırlıkta. işi onlar götürü-
yor.
-Bu konuda üzerinde soru işareti
duran nokta, seçilmişlerle atanmışlar
arasındaki ilişkinin nasıl sağlanacağı
ve yetki sınırlarının nasıl konulaca-
ğı:. ~u kadar geniş düşününce kimi
belediye başkanı seçeceksiniz? Seçe-
mezsiniz. Trakya ve Kocaeli yarıma-
dasında belediye başkanı seçilemez.
Yönetimden kaynaklanan sorun ol-
duğu için semt belediyeleri .diyoruz.
En' azından şu anda bu anlattığımız
yönetimi seçmek mümkün
değiL.Buotoritenin yapacağı genel planlama.
İdari planlamanın Türkiye için yaptı-
ğını bu organ İstanbul ve plan bölge-
si için yapacak. Ama altını gene se-
çilmişler dolduracak.
-Bunun güvenlik örgütü yine ay-
nen bugünkü uygulama gibi mi de-
vam edecek?
-Bu çerçeve içinde bugünkü ida-
ri sistem ve biraz önce anlattığım
idari reform çerçevesinde gelişecek
olan idari sistem geçerli olacak. Te-
kirdağ Valisi, belediyesi duruyor.
Tekirdağ Belediyesi'nin gücünün
yetmediği düzeyde plan araya girip
yapacak. Oraya gelen kuruluşun
ilişkisi yine belediye ile olacak.