.
..",.
i
OGALÇEVRE
GÜNEŞ GÜRSELER
leden Çevre
Eğftimi
?
la511
Bir
Çevre
Eğftlml •
Bu
sorumluluklar ve görevlerin yerine getirilebilmesi
için
eğitim gerekli ve zorunludur.
Çevre eğitimi, bilgi birikimine dayanıp bilimsel'
gelişmelerle yakın bir ilişki içindedir. Her yeni gün
çevreyi biraz daha iyi tanıyor, çevre bozulmasında
olduğu kadar, çevre korunmasında da yeni böluşlar
gerçekleştiriyoruz.
Bu dinamik sürecin bireylere
ulaştırılmasını ise çevre eğitimi ile sağlayabiliriz.
Bireyler, çevre konusundaki
haklarinı, sorumluluklarını
ve görevlerini, değişen koşulları dikkate alarak çevre
eğitimi yolu ile öğreneceklerdir.
Çevre .eğitimini, yalnızca bilgilendirici olma niteliği ile
sınırlandırmak yanıltıcı olur. Çevre sorunlarını ortaya
çıkaran ekonomik, toplumsal ve-kültürel nedenlerin
anlaşılabilmesi
ve ortadan kaldırılabilmesi
için de
eğitimin gerekliliği tartışılamaz.
Bunların yanında, çevre hakkımızın
gerçekleşebilmesi
ya da çevre konsundaki ödevlerimizi
yerine getirebilmemiz için çevremizle ilgili bilgilendirilme
hakkımız olmalıdır. Bu durumda çevre eğitimini de bir
hak durumuna getirmiş oluyoruz.
Bireylerin ve toplumun tüketim alışkanlıkları ve
kültürü ile çevre sorunları arasında yakın bir ilişki vardır.
. Bu alışkanlıkların değiştirilebilmesi
için eğitimden
yararlanmak zorundayız. Bunu ise geniş kapsamlı ve
cesur bir eğitimi politikası ile başarabiliriz.
Bütün bunlar, çevre eğitiminin gerekliliği için yeterti
nedenlerdir
DOBRA GAZETESİ, KASIM 1993
KUPÜR289
Nasıl Bir Çevre Eğitimi?
Çevre eğitimi ile üç temel amaç gerçekleştirilmeye
çalışılmalıdır.
.
1.Bireylerin ve toplumun çevre duyarlılığını
geliştirmek
2.Çevre sorunlarının çözümü konsundaki yönetsel
ve diğer süreçleri tanıtmak ve işletilmesi için bireyleri
biliçlendirmek ve teşvik etmek
3. Çevre sorunlarının önlenmesi için bilimsel -
teknolojik gelişmelerden yararlanmak ve uzmanlaşma
sağlamak Çevre eğitimi, bu üç amacı de kapsayacak
biçimde çok yönlü olarak gerçekleştirilmelidir.
Çevreye yönelik eğitim, toplumun tüm aktörlerini
ilgilendirecektir. Bu nedenle, çevre eğitimi de toplumun
tüm aktörlerine yönelik olmalıdır. Bu eğitimi toplumun
tüm kesimlerine yaygınlaştırmada eşitlik ilkesini gözardı
etmemeye dikkat etmek zorundayız. Bir sahil
kasabasında olduğu kadar, Ankara'nın bir gece kondu
mahallesine de çevre eğitimi
götürebilmeliyiz.Bueğitimin
disiplinler arası niteliği unutulmamalıdır. Bu amaçla,
eğitimin ve çevrenin bütüncülüğüne uygun olarak çok
i
yönl~ bif eğitim f)olitikası l;Jygul~fTlak.dUnfm~r:ıd~dır. :.::
Çevre eğitimi, ne yalnızca teknik biçimle, ne de kuşlar.ı
ve ağaçları sevmek gibi etik (ahlaksa) bir biçimde sınırlı
kalmamalıdır.
Çevreye yönelik eğitimin bir diğer yönü ise bireyi,
karar alma süreçlerine katmayı hedeflemesi olmalıdır.
Bireyin,sorunlarınınçözümünde etkin kılınabilmesi için
karar alma süreçlerinde etkin kılınması gerektiği açıktır.
Bir başka ifade ile, yetki vermeden sorumluluk istemek
doğru değildir.
Gönüllü kuruluşların rolü de önemli bir konudur.
Çevre eğitiminin devlet tekeli ile yürütülmesi, istenilen
amacın gerçekleştirilmesini
engelleyebilecektir.
Halkçılık - Devletçilik - Laiklik
Önce şu hususun vurgulanması yerinde olur. Bize
-Dobra Gazetesi" tarafından yöneltilen sorularla,
Epeydir izlenen silik politikalar uzantısında bu
ilkeden iyice uzak düştüğümüz bir vakıadır. Ama öte
yandan, dünyanın çok değiştiği de bir vakıadır. Tam
bağımsızlık ilkesini bugün artık "dengeli, sağlıklı, .
karşılıklı bağımlılıklar",olarak anlamak, yerinde olur.
5. Bu sorunuzu bağışlayın yerinde bulmuyorum.
Her
devletin bir resmi ideolojisi" vardı.r. ideoloji, malum,' fikir
_bilim demektir. Yasalar özellikle de anayasa fikirleri
yansıtır. Anayasa bir fikirler yumağıdır. Toplumsal bir
uzlaşmayla meydana gelen her anayasa toplumun
uzlaştığı fikirlerin, remini verir
"Bizim ,Anayasamız çelişkilerle maluldür, yahut
demokratik değildir" demek, birşeydir. "Söz gelişi,
Fransa'nın yagu Federal Almanya'nın resmi ideolojileri
yoktur" demek, başka birşeydir. Bu ülkelerin de resmi
ideolojileri vardır. Böyle bir ideoloji, özellikle
anayasadan, keza-yasaJardan okunur.
"Bizim halen yürürlükte bulunan resmi ideolojimiz
tuhaftır; gerçekçi değildir; çelişkilerle doludur;
demokratiı
•- ~iltjir