_DOGAL
ÇEV~A_
GÜNEŞ GÜRSELER
17,0~q'1i
Neden Çevre Eğitimi
-£ıt\iJ
Nasıl Bir Çevre Eğilimi
Çevre sorunları, yüzyılımızın yaşadığı en önemli
sorunlardan birisidir. Gelecek kuşaklara yansıtacağımız
çevresel krizin tohumlarının atıldığı yıllarda yaşıyoruz.
21. yüzyılın bir çevre sorunları yüzyılı olması, çevre
sorunları çağını başlatması uzak bir olasılık değiL.
Çevre sorunlarının böylesi bir yoğunll)kla yaşamaya
başlaması, alınacak önlemler konusunda duyarlı
davranmamızı da gerektiriyor. Gerçi, 1972 Stockhoim
Konferansı, Roma Kulubü gibi çevre sorunlarının
getireceği
tehlikelere karşı uyarıcı göre,=,ler üstlenmiş
girişimler yok değildi. Ne var ki, adım adım yaklaşan
çevresel krizi atlamamızı sağlayacak bir duyarlılığın
ortaya çıktığınısöylemek oldukça güç.
1987'de tamamlanan Birleşmiş Milletler Çevre ve
Kalkınma Komisyonu'nun Ortak Geleceğimiz isimli
değerli raporunu, olumlu bir gelişme olarak
.değerlendirebiliriz.
Geçtiğimiz günlerde gerçekleşen
Dünya Zirvesi de olumlu bir gelişmedir. Ancak,
ortak Geleceğimiz Raporunun kütüphanemizin tozlu
raflarında yalnı.zlığa terk edilmesi; Dünya Zirvesinde
atılan adımların somut kazanımlar sağlamadan yitip
gitmesi çok uzak bir olasılık değildir.
Çevresel krizinin önlenmesinde çok yönlu ve ciddi bir
çabaya girişilmesi gerektiği açıktır. Ancak bu süreçte,
tartışılmayacak kesinlikle bir nokta vardır :Çevre Eğitimi.
Çevre,eğitiminin doğru bir yönde yaygınlaştırılması
ve gerçekleştirimesi
ol~aksızın,
çevresel krize teslim
, olmak zorunda kalacağımız açıktır.
Peki,
'neden çevre eğitimi yapılmalı?
Çevre eğitiminin amacı ne olmalı ?
Çevre eğitimi nasıl verilmeli?
Yukarıdaki
soruları yanıtlamaya çalışalım.
DOBRA GAZETESİ, EYLÜL 1993
KUPÜR290
Çevre Eğitiminin Amacı:
Çevre Eğitiminin amacı;
kuşları, bitkileri ve
hayvanları tanıtmak, yitip giden doğal ve tarihsel
güzelliklerimizin ardından ağıtlar yakmak olmamalıdır.
Çevre eğtiminin amacının çevresi tanıtmakla sınırlı
kalmaması gerekmektedir. Çevreyi tanıtmak, çevre
eğitimin için sadece bir araç olabilir.
, Çevre, eğitiminin amacı ise, çevre sorunlarının ortaya
çıkışını.onleyen ve bozulan çevreyi tedavi eden bir
birreysel sorumluluğu aşılayan, çevre duyarlılığını
geliştiren, daha iyi bir çevrede yaşamak için bütün
kalıpları sorgulayan bir bireyin ve toplumun
yaratılmasıdır.
Bu eğitimin, çoğulcu ve demokratik bir yapı içinde
sürekli bir barış ortamında verimli olacağı açıktır. Bu
nedenle çevre eğitimi, demokrasi ve barış temaları ile
ayrılmaz bir biçimde bağlıdır.
Çevrenin ekonomik yapı ile olan ilişkisi de gözden
kaçırılmamalıdır. Çevre eğitiminin temel amaçlarından
birisi de insanı gereksinimler üzerinde şekillenen bir
tüketim alışkanlığının yaşama geçirilmesine çalışmak
olmalıdır.
Çevre eğitiminin, bireyler açısından dinamik bir
niteliğe sahip olması gereklidir. Daha açık bir ifade ile
çevre eğitimi, bilgilendirici olamakla kalmayıp, bireyi
karar alma süreçlerine katmayı ilke edinmelidir.
NectenÇevre Eğitimi?
Çevre egıtimi olmaksızın yaşanacak çeyresel krizi
atlatma olanağımız yok mudur?
I Elbette yoktur. Bu soruya verdiğimiz yanıtı açmaya
ça ışalım.
'
Çevre sorunlarının oluşumundan ve önlenmesinde
hem devletin, hem de bireylerin ortak rolleri olduğu
açıktır. Çevre konusunda devlete olduğu kadar,
bireylere ~e görev ve sorumluluklar düsmektedir.
SÜRECEIL_