,
TEKİRDAG YENİ İNAN GAZETESİ, 31 OCAK 1997
KUPÜR281
•
•
•
MILLETVEKILI
""
DOKUNUL MAZL lGI
'ARALTILMAMALID~
:,'::1
.
Prof. Dr. BakırÇağlar,
26.12.1996 tarihli Yeni Yüzyıl Gazetesi'nde-
ki makalesini
şöyle bitiriyor; " ..... Bu Yasama Döneminde,
Meclis'de ya-
samadokunulmazlığının
kaldırılması
ilc ilgili Savcılık taleplerinin sayısı
"62" ve hiçbiri işleme konmadı. "Ağar Fezlekesi" ise Meclis'e dahi ula-
şamadı. Bu mekanlarda,
"Di Pietro" lar üretmek çok zor ... Ye Türkiye,
"Yargıçlar Zamanı" öncesini yaşıyor ... "
Bu saptama son günlerde oldukça güncel duruma getirilen "yasama
dokunulmazlığı" konusuna en doğru yaklaşımı içeriyor. Soruniarı başlan-
gıçta görmezden geliyor, birikip büyümesine olanak tanıyoruz.
Sonra da
kabahat i sisteme yükleyip günlük, hatta anlık çözümler üretmeye çalışı-
yoruz.
Yasama dokunulmazlığı
konusunun bugün sorun halinde gözükmesi-
nin asıl nedeni, Anayasa'daki
eksiklik değil bu kuralların TBMM'nin 20.
Yasama Döneminde,
uygulanmayıp,
meskun maImIde silah atmak suçun-
dan, görevli memura mukavemet,
mütecaviz sarhoşluk suçlarına kadar
çeşitli suç iddiasına ilişkin dokunulmazlığın kaldırılması
istekli
"62"
dos-
yanın işleme konulmamasıdır.
"Biz, toplumsal düzeyde, siyaset aracılı-
ğıyla çözemediğimiz sorunları,
gerçekleştiremediğimiz
sonuçları,
sanki
insanların dışında bir varlıkmış gibi, sistem diye bir somut kavrama ha-
vale etmeyi istiyoruz."
Anayasamızın "yasama dokunulmazlığı" kenar başlıklı 83. maddesi-
nin I. fıkrasında TBMM üyelerinin,
Meclis çalışmalarındaki
oy ve sözle-
rinden,
ileri sürdükleri
düşüncelerden,
bunları Meclis dışında tekrarla-
mak ve açığa vurmaktan sorumlu tutularnayacağı,
2. fıkrasında da seçim-
den önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen bir milletvekilinin,
Mec-
lis kararı olmadıkça tutularnayacağı,
sorguya çekilemeyeceği,
lutuklana-
mayacağı ve yargılanamayacağını
düzenlemiştir.
Bu düzenleme hakim iıke olarak 1924 ve 1961 anayasalarındaki
hü-
kümlerin tekrarıqır.
83. maddenin \tyasama dokunulmazlığı" başlığı altında düzenlediği-
ve kamu oyunda da "milletvekili
dokunulmazlığı"
olarak ifade edilen
kavram iki alt başlığı içermektedir;
YASAMA SORUMSUZLUGU ya da
MUTLAK (DAİMi/
DOKUNULMAZLIK ilc GEçiCi
DOKUNUL-
MAZLIK,
NİsBi
DOKUNULMAZLIK,
KOYUŞTURMA IN iZNE
BAGU OLMA HALİ olarak da isimlendirilebilen YASAMA DOKU-
NULMAZLIGI.
Yasama sorumsuzluğu,
"milletvekilinin parlamenter fonksiyon ile il-
gili olarak, mecliste kullandığı oy, söylediği sözler, ileri sürdüğü düşün-
celer nedeni ile bunlar somut olarak suç niteliği taşısalar bile, parlamen-
to dışındaki
herhangi bir makam tarafından sorumlu tutulamamasıdır."
Milletvekilinin yasama sorumsuzluğu altında korunan eylemleri,
parla-
menter fonksiyonundan ayrılması mümkün olmayan eylemlerdir.
Soı"um--
suzluğun amacı milletvekilinin millet iradesini tam bir serbestlik ve ba-
ğımsızlıkla ve güvence ile ifade etmesini sağlamaktır.
Bu sorumsuzluk,
kişiye bağlı bir ayrıcalık değil görevin yerine getirilebilmesi
için bir gü-
vencedir.
Amaç, milletvekilierini
toplumda üstün ve dokurıulmaz insan-
lar haline getirmek değil, onları iktidarın baskılarından korumaktır.
Mil-
letvekili
düşünceierini
herhangi bir kuşku ve korkuya kapılmadan dile
i
getirebilmelidir.
Bu nedenle de yasama sorumsuzluğu süreklidir.
Millel-
I
vekilliği görevinin sona ermesinden sonra da sorumsuzluk devam etmek-
tedir. Yasama dokunulmazlığı
ise parlamenter fonksiyon dışınd~~i fiiller
nedeni ile parlamento toplantılarına katılmanın engellenmemesını
amaç-
lar. Parlamento görevi ile doğrudan ilgisi olmayan adi suçları kapsar. Bu
suçlar nedeni ile kovuşturma yapılabilmesiparlamentonun
iznine bağlıdır
ve milletvekilliği
süresi ile sınırlıdır. Bu nedenle, geçici dokunulmazlık,
nisbi dokunulmazlık olarak da isimlendirilir.
(DllVAMı,nrrmı