TEKİRDAG YENİ İNAN GAZETESİ, 1 ŞUBAT 1997
•
•
•
MILLETVEKILI
~
DOKUNULMAZLIGI
'ARALTILMAMALIDl
;:..:1.
DÜNDEN DEVAM
_ Yasama dokunulmazlığının amacı cezasızlık değildir. Amaç, siyasi
nedenlerle açılacak kovuşturmalara karşı milletvekilini
korumak,
daha
açık bir ifadeyle, iktidar çoğunluğunun,
bir takım bahanelerle,
muhalefet
milletvekillerinden kurtulmak istemelerini önlemektedir.
Yasama sorum-
suzluğu cezalandırmamayı,
yasama dokunulmazlığı
ise yalnızca ertele-
meyi içerir. Anayasa 'nın 83. maddesinin ikinci fıkrası, yasama dokunul-
mazlığında kovuşturmanın izne bağlı olması ve böylelikle ertelenmesine
iki istisna getirerek ağır cezayı gerektiren suçüstü hal inde ve 14. madde-
deki temel hak ve hürriyetlerin kötüye kullanılması
durumlarında soruş-
turmaya yetkili
makarnın durumu hemen ve doğrudan doğruya
TBMM'ne bildirerek soruşturmayı
yapabileceğini
düzenlemiştir.
Anayasamızdaki
bu düzenlemelerTBMM'nin
19. Yasama Dönemin-
de sekiz milletvekiline toplanı dokuz dosyada uygulanmış ve dokunul-
mazlıkları
kaldırılarak yargılanmaları,
tutuklanmaları
ve hatta mahkumi-
yetIeri gerçekleşmiştir.
Oysa, 20. Yasama Döneminde top!aın 62 dosya-
dan hiçbiri işleme konulmamıştır.
Toplumun tepkisi sadece bu noktada-
dır. "Bazı milletvekillerinin dokunulmazlığı
Meclisimizin itibarına zarar
vermektedir.
Adaletin tecellisi için suç işlediği öne sürülen miiletvekili-
nin dokunulmazlığı
sadece kaldırılabilir,
kaldırılması o Meclis için huku-
ken de zorunludur." Milletvekili dokunulmazlığı
adi suç işlemiş milletve-
killeri hakkında işlem yapılmasını
zorlaştırarak onlara bir rahatlık sağla-
mamalı ve adi suç işlemeyi özendirmemelidir.
"Bunun sonucunda parla-
mentonun uğradığı müthiş itibar kaybından,
hiçbir suç işlememiş dürüst
milletvekilleri
zarar görüyor, çünkü parlamenierlere ilişkin oluşan kana-
atler genelde olumsuz."
Bu olumsuz kanaatin değiştirilmesinin yolu sonu belirsiz Anayasa
değişikliği
tartışmaları
başlatmak değil, 62 dosyayı hemen ele almak ve
güncel sorunların ortaya çıkardığı yeni talepleri de aynı hızla inceleyip
sonuçlandırmaktır.
Siyasi parti liderlerinin bu doğrultuda öncülük etme-
leri gereklidir.
Yasama dokunulmaslığı
ile korupan kurumdur,
parlamen-
todur. İşlenilen .suç kuruma zarar veriyorsa dokunulmazlığın kaldırılma-
sında gecikilmemelidir.
Bu yapılmayıp Anayasanın 83. maddesinde deği-
şiklik yaparak yasama dokunulmazlığı
daraltılırsa ya da başka bir ifade
1
ilc milletvekili
yürütme karşısında daha korumasız hale gctirilip,.doku-
nulmazlığın kaldırılmasında TBMM'nin karar verme alanıdaraltılırsa bu
değişiklik sonuçta dokunulmazlığın kaldırılmasının Anayasa Mahkeme-
si'nin denetiminden geçmesini de kısıtlamış olacaktır.
Bilindiği gibi, Anayasa'nın 85. madelesi yasama dokunulmazlığının
kaldırılmasına ilişkin TBMM kararına Anayası Mahkemesi'nde itiraz
olanağı tanımaktadır.
Dokunulmazlığın kaldırılmasında son söz tarafsız
yüksek mahkemededir.
Bunun gerekçesi de iktidar partsinin Mecliste ezi-
ci çoğunluğa sahip olduğu hallerde muhalefet milletvekillerinin dokunul-
mazlıklarının kaldırılması
yoluyla tasfiye edilmelerini
önlemektir.
Her genel seçimi o seçimden birkaç ay önce yürürlüğe giren yeni bir
seçim yasası ile yapan ve henüz ne parlamentosunu,
ne siyasi partilerini,
ne seçim sistemini,
ne milletvekilliğini
ve bütün bunların sonunda doğal
olarak ne de demokrasisini
kunımlaştıramamış
olan ülkemizde bütün bu
eksikleri giderecek temel anayasa değişikliklerine gereksinim vardır. Bu
değişiklikler
sırasında milletvekili
olabilme koşullarından,
milletvekili.-
nin yetki ve görevleri ilc yapamayacağı
işlere kadar tümü yeniden düzen-
lenmelidir.
Örne~in. Anayasanın "Millctvekillerinin Yap;ııııayacakları
h-
ler" başlıklı X2. nıaL1lksi düzcııkııirken milleıvekilliği
nülusunun kamu
kuruluşlarındaki
her türlü iş takibinde kullanılmasını
en azından anayasal
bir norm olarak engelleyebilecek düzenlemeler getirilmelidir.
Bütün bunların dışında ulus olarak, seçmen olarak öz eleştirimizi de
yapmalıyız.
Milletvekillerineıanınan
dokunulmazlıktan şikayet ediyoruz
fakat ağır ceza mahkemesinde yargılanmakta olan adayı milletvekili
se-
çip yargılamanın devamını
biz engelliyoruz.
Bizim seçtiklerimiz polis
dövüyor, görevli memura hakaret ediyor, görevini kötüye kulianıyor, çck
yasasına aykırı davranıyor ve bizim seçtiklerimiz Atatürk'e hakaret edi-
yor.
KUPÜR282