Table of Contents Table of Contents
Previous Page  430 / 1068 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 430 / 1068 Next Page
Page Background

TEKİRDAG YENİ İNAN GAZETESİ, 1 ŞUBAT 1997

MILLETVEKILI

~

DOKUNULMAZLIGI

'ARALTILMAMALIDl

;:..:1.

DÜNDEN DEVAM

_ Yasama dokunulmazlığının amacı cezasızlık değildir. Amaç, siyasi

nedenlerle açılacak kovuşturmalara karşı milletvekilini

korumak,

daha

açık bir ifadeyle, iktidar çoğunluğunun,

bir takım bahanelerle,

muhalefet

milletvekillerinden kurtulmak istemelerini önlemektedir.

Yasama sorum-

suzluğu cezalandırmamayı,

yasama dokunulmazlığı

ise yalnızca ertele-

meyi içerir. Anayasa 'nın 83. maddesinin ikinci fıkrası, yasama dokunul-

mazlığında kovuşturmanın izne bağlı olması ve böylelikle ertelenmesine

iki istisna getirerek ağır cezayı gerektiren suçüstü hal inde ve 14. madde-

deki temel hak ve hürriyetlerin kötüye kullanılması

durumlarında soruş-

turmaya yetkili

makarnın durumu hemen ve doğrudan doğruya

TBMM'ne bildirerek soruşturmayı

yapabileceğini

düzenlemiştir.

Anayasamızdaki

bu düzenlemelerTBMM'nin

19. Yasama Dönemin-

de sekiz milletvekiline toplanı dokuz dosyada uygulanmış ve dokunul-

mazlıkları

kaldırılarak yargılanmaları,

tutuklanmaları

ve hatta mahkumi-

yetIeri gerçekleşmiştir.

Oysa, 20. Yasama Döneminde top!aın 62 dosya-

dan hiçbiri işleme konulmamıştır.

Toplumun tepkisi sadece bu noktada-

dır. "Bazı milletvekillerinin dokunulmazlığı

Meclisimizin itibarına zarar

vermektedir.

Adaletin tecellisi için suç işlediği öne sürülen miiletvekili-

nin dokunulmazlığı

sadece kaldırılabilir,

kaldırılması o Meclis için huku-

ken de zorunludur." Milletvekili dokunulmazlığı

adi suç işlemiş milletve-

killeri hakkında işlem yapılmasını

zorlaştırarak onlara bir rahatlık sağla-

mamalı ve adi suç işlemeyi özendirmemelidir.

"Bunun sonucunda parla-

mentonun uğradığı müthiş itibar kaybından,

hiçbir suç işlememiş dürüst

milletvekilleri

zarar görüyor, çünkü parlamenierlere ilişkin oluşan kana-

atler genelde olumsuz."

Bu olumsuz kanaatin değiştirilmesinin yolu sonu belirsiz Anayasa

değişikliği

tartışmaları

başlatmak değil, 62 dosyayı hemen ele almak ve

güncel sorunların ortaya çıkardığı yeni talepleri de aynı hızla inceleyip

sonuçlandırmaktır.

Siyasi parti liderlerinin bu doğrultuda öncülük etme-

leri gereklidir.

Yasama dokunulmaslığı

ile korupan kurumdur,

parlamen-

todur. İşlenilen .suç kuruma zarar veriyorsa dokunulmazlığın kaldırılma-

sında gecikilmemelidir.

Bu yapılmayıp Anayasanın 83. maddesinde deği-

şiklik yaparak yasama dokunulmazlığı

daraltılırsa ya da başka bir ifade

1

ilc milletvekili

yürütme karşısında daha korumasız hale gctirilip,.doku-

nulmazlığın kaldırılmasında TBMM'nin karar verme alanıdaraltılırsa bu

değişiklik sonuçta dokunulmazlığın kaldırılmasının Anayasa Mahkeme-

si'nin denetiminden geçmesini de kısıtlamış olacaktır.

Bilindiği gibi, Anayasa'nın 85. madelesi yasama dokunulmazlığının

kaldırılmasına ilişkin TBMM kararına Anayası Mahkemesi'nde itiraz

olanağı tanımaktadır.

Dokunulmazlığın kaldırılmasında son söz tarafsız

yüksek mahkemededir.

Bunun gerekçesi de iktidar partsinin Mecliste ezi-

ci çoğunluğa sahip olduğu hallerde muhalefet milletvekillerinin dokunul-

mazlıklarının kaldırılması

yoluyla tasfiye edilmelerini

önlemektir.

Her genel seçimi o seçimden birkaç ay önce yürürlüğe giren yeni bir

seçim yasası ile yapan ve henüz ne parlamentosunu,

ne siyasi partilerini,

ne seçim sistemini,

ne milletvekilliğini

ve bütün bunların sonunda doğal

olarak ne de demokrasisini

kunımlaştıramamış

olan ülkemizde bütün bu

eksikleri giderecek temel anayasa değişikliklerine gereksinim vardır. Bu

değişiklikler

sırasında milletvekili

olabilme koşullarından,

milletvekili.-

nin yetki ve görevleri ilc yapamayacağı

işlere kadar tümü yeniden düzen-

lenmelidir.

Örne~in. Anayasanın "Millctvekillerinin Yap;ııııayacakları

h-

ler" başlıklı X2. nıaL1lksi düzcııkııirken milleıvekilliği

nülusunun kamu

kuruluşlarındaki

her türlü iş takibinde kullanılmasını

en azından anayasal

bir norm olarak engelleyebilecek düzenlemeler getirilmelidir.

Bütün bunların dışında ulus olarak, seçmen olarak öz eleştirimizi de

yapmalıyız.

Milletvekillerineıanınan

dokunulmazlıktan şikayet ediyoruz

fakat ağır ceza mahkemesinde yargılanmakta olan adayı milletvekili

se-

çip yargılamanın devamını

biz engelliyoruz.

Bizim seçtiklerimiz polis

dövüyor, görevli memura hakaret ediyor, görevini kötüye kulianıyor, çck

yasasına aykırı davranıyor ve bizim seçtiklerimiz Atatürk'e hakaret edi-

yor.

KUPÜR282