Table of Contents Table of Contents
Previous Page  1063 / 1068 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 1063 / 1068 Next Page
Page Background

faaliyetin durdurulmasının da idari makamlardan istenebileceğidir. "Ödersem kirletirim"

anlayışına geçerlik kazandırılmamalıdır.

Çevreyi kirleten ve bozan faaliyetlerin durdurulması ve ortaya çıkan

zararın tazmini yanında çevre suçu oluşturan kirletme ve bozma eylemlerinin

cezalandırılması ise Çevre Ceza Hukuku'nun konusudur. Türk Ceza Hukuku'nun çevre

suçu tarifieri bakımından henüz istenilen yeterlikte değildir. Türk Ceza Yasasında ve

Çevre Yasasında toplu bir düzenleme yapılmamıştır. Çevre Yasasının 26. maddesinde

ve Türk Ceza Yasasının 394. maddesinde ayrıca Orman Kanunu, Umumi Hıfzıssıha

Kanunu, Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanunu, Su Ürünleri Kanunu gibi kanunlarda

doğrudan ya da dolaylı olarak çevreyi ilgilendiren ceza hükümleri vardır.(28)

Ceza Hukukumuzda çevreye zarar veren, halkın sağlığını tehlikeye

düşüren ya da zarara uğratan eylemleri suç sayan düzenlemelerin yapılması gerekir.

ÇEVRE YÖNETMEliKLERi

Çevre Yasası bir çerçeve kanun olup çeşitli alandaki uygulamaları

yönetmeliklere bırakmıştır. Yasanın yürürlüğe girmesinden bu yana:

-GÜRÜLTÜ KONTROL YÖNETMELiGi

-HAVA KAliTESiNi KONTROL YÖNETMELiGi

-SU KiRliliGiNi

KONTROL YÖNETMELiGi

-ÇEVRESEL ETKi DEGERLENDiRMESi YÖNETMELiGi

-KATI ATıKLARıN KONTROLÜ YÖNETMELiGi

-RADYASYON GÜVENLiGi YÖNETMELiGi

gibi uygulamayı yönledirici

önemli yönetmelikler çıkarılmıştır.

ÇEVRE KONUSUNDA TÜRKiYE'NiN TARAF OLDUGU ULUSLARARASı

ANDLAŞMALAR:

Anayasamızın uluslararası andlaşmalarla ilgili 90. maddesinin son fıkrası,

"Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası andıaşmalar kanun hükmündedir.

Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz."

hükmünü içermektedir. Bu hükümle Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası andıaşmaların

iç hukuk düzenimizde sahip oldukları hukuksal gücün yasa değerinde olduğu açıkça

belirtilmektedir. Böylelikle çevre konusunda Türkiye'nin taraf olduğu andıaşmaların

hukuksal gücü Çevre Yasasına eştir. Hatta teknik açıdan yasadan üstündür çünkü

andıaşmalar aleyhine Anayasa Mahkemesinde iptal davası açılamamaktadır.

Bu andıaşmalar ileriye yönelik bir takım davranış ve faaliyetlere ilişkin

yükümlülükleri düzenleyebildiği gibi devletin iç hukuk düzeninde etki doğuracak nitelikte

ve konunun özüne ilişkin kuralları içeren özellikte de olabilmektedir.(29)

Türkiye her iki türe giren uluslararası andıaşmaların da tarafıdır.

Bunlardan bazıları:

-AVRUPA KÜLTÜR ANLAŞMASı, 1954ffürkiye 1957.